Make-over "A straight line" van Marga Ronhaar
Onlangs deden we weer een oproep: Maak jij een make- over?
Marga stelde het RAW bestand van haar foto "A straight line" beschikbaar en er meldden zich weer enthousiaste DDN-ers om van deze foto een nieuwe en geheel eigen bewerking te maken.
Bewerking door Marga
Originele foto Marga
En dan nu de resultaten van de bewerkingen! We legden deze anoniem voor aan Marga en vroegen haar om haar reactie:
A. Bewerking Nel Talen Deze foto van Marga laat en mooi minimalistisch landschap zien. Dat wilde ik benadrukken. Daarom heb ik gekozen voor zwart wit.
- De foto geopend in LR en daar de nodige aanpassingen gedaan met hooglichten/schaduwen/ wit en zwart.
- Toen naar PS en wat bosjes onder de bomen weggehaald, voor een wat rustiger beeld. Foto rechtgezet.
- Met Nik filters naar Silver Efex Pro. Daar het beeld zwart wit gemaakt.
- Binnen Nik ook nog een aanpassing in Analog Efex Pro 50 % dekking
- Een iets dromerig sfeertje gegeven met het Orton effect.
Marga: : Het weghalen van de bosjes aan de horizon vind ik een pré , goed passend bij de titel. Ook de omzetting in zwart-wit kan ik mij wel in vinden. Geeft inderdaad een dromerig effect en zou goed passen in een vroeger tijdsbeeld.
B. Bewerking Peter van den Bos
- Formaat landscape
- Schaduwen lichter gemaakt
- Color Exif pro, Indian summer
- Verloopfilter voor en wat donkere lucht.
- 5. Licht verscherpt
Marga: Landscape daar is niets mis mee maar ik mis dan juist die weidsheid ten opzichte van de rij bomen die mij juist zo aansprak. De bewerking Indian summer vind ik door de egale bruinen niet zo natuurlijk overkomen.
C. Bewerking Loes Belovics
Ik wilde de foto strak en minimalistisch maken, daarom in LR uitsnede 16:9 gemaakt met alleen de grote bomen en slechts een randje gras. Kleine stammetje naast rechter boom, stukjes groen tussen de bomen en na uitsnede overgebleven stukje boom links weggehaald. Contrasten aangepast. In Nik Silver Efex filter 031 Film Noir 2 toegepast, daar dynamische helderheid en structuur wat opgeschroefd. Met dit filter verdween de wolkenlucht, wat het strakke karakter verder bevordert. Omdat alles wel erg zwart en hard werd, in Nik Color Efex warme gloed van Glamour Glow toegevoegd, hierbij de warmte en gloed iets getemperd
Marga: Deze uitsnede waar alleen de grote bomen worden benadrukt is zeker een optie. De strakke horizon is een goede keuze. De bewerking met Nik Silver noir komt bij mij erg hard over ondanks de Glamour Glow. Het schaduw effect in de voorgrond doet voor mij onnatuurlijk aan.
D. Bewerking Ronald Bergkamp
Bestand in Raw geopend en daar wat aan de schuiven getrokken. Hooglichten helemaal naar links, schaduwen i.v.m. bomen wat minder en ook de zwarte iets minder. De kleur blauw (lucht) iets meer en de kleur groen iets minder (gras) Kleurbereik verder zelf iets aangepast. Daarna in photoshop foto rechtgezet en boven en onder een strookje eraf voor meer landscape view (vind ik zelf wat spannender). Als laatste om toch wat meer verschil te maken met de originele inzending (zou ik normaal niet doen ? ), nik filter indian summer op 40% gezet. Ondanks het natte weer van de laatste tijd zijn het, de laatste jaren, over het algemeen droge zomers. Dat wilde ik met deze foto laten zien.
Marga: Deze bewerking daar kan ik mij wel in vinden, de Indian summer komt natuurlijk over door het verloop van kleuren in de bomen. Ook hier zou ik de boomtopjes in de horizon weggehaald hebben.
E. Bewerking Brigitte van Krimpen Camera RAW
- Automatisch lensprofiel gebruikt en horizon rechtgezet
- Foto geopend naar Photoshop
Photoshop
- Omringende lage bomen weg geschilderd door gebruikt te maken van het penseel, en cloon tool
- Lagen samengevoegd en Topaz simplifyer toegepast (minieme aanpassing) masker op de lucht geplaats om deze uit te sluiten
- NIK Silver Efex toegepast met een High Art preset en gebruik gemaakt van een copper toning
Lagen samengevoegd en een medium diffusion op de lucht toegepast met Topaz Lenseffects filter. masker op de bomen geplaats om deze uit te sluiten. Marga: Deze bewerking komt bij mij egaal over en spreekt mij niet zo aan ( te grijzig) waarin de bomen in een kader van onnatuurlijk licht omhuld zijn.
F. Bewerking Ronald Huijssen
G. Bewerking Ronald Huijssen
Toen ik over de remake na begon te denken, had ik daar eerst wat moeite mee. Soms heb je meteen al een idee voor een remake als je een foto ziet, maar nu niet. Tot ik de titel en daarmee de bedoeling van Marga als uitgangspunt koos. Ik heb mij afgevraagd hoe strak en recht is deze foto, is deze lijn nu en valt er met deze foto nog meer te halen uit de titel? Het heeft uiteindelijk geleid tot meerdere varianten en tussen de laatste twee kon ik niet kiezen en heb ik ze allebei maar opgestuurd.
“A straight line” doet mij denken aan strakke lijnen, geometrie en dergelijke. Kijkend naar de foto van Marga vond ik dat de middelste boomgroep daar behoorlijk aan voldeed, maar door de lagere begroeiing links en rechts dat effect eigenlijk onvoldoende uit de verf kwam. Datzelfde geldt voor de strakke lijn, die de horizon vormt. De bossages links en rechts, die deels de horizonlijn raken, maken het minder recht en strak. Ik ben dus begonnen met het weghalen daarvan en dat leidde tot twee varianten. Eéntje met alleen die middelste strakke boomgroep (Bewerking F) , waardoor de horizonlijn optimaal tot z’n recht komt en eentje, waarbij het linker bosje nog is blijven staan (Bewerking G) om toch nog een speels element op die lijn te houden en de nadruk te leggen op de strakke openheid die rechts ontstaat. In de grote hoeveelheid voorgrond zit weliswaar variatie, maar toch heb ik besloten om twee derde ervan weg te halen. De horizonlijn wordt in mijn beleving versterkt doordat er onder niet veel meer gebeurt en er a h w een dikkere groene lijn aan de onderzijde ontstaat. Het landscape formaat dat er mee ontstaat geeft lengte en versterkt daarmee de horizontale lijn. Om het geheel nog wat strakker te maken heb ik de contrasten verhoogd in een bewerking waarin ik eerst HDR heb toegepast, de schaduwen wat heb versterkt en de groenen heb verzadigd.
Uiteindelijk besloot ik om de variant met het bosje links uit te voeren in een heel zachte uitvoering van de lucht om de voorgrond strakker te maken. De variant met alleen de middelste boomgroep is van zichzelf strak genoeg ( sec genomen misschien niet zo spannend qua compositie). Die foto heb ik daarom juist extra dramatiek in de lucht meegegeven. Voor beide uitvoeringen valt wat te zeggen en welke uitvoering nu het meest in de buurt van de titel komt. Wie het weet mag het zeggen of in een commentaar schrijven in dit geval.
Marga: Foto F: Het weghalen van de boompjes aan de zijkant is zeker iets voor te zeggen. De zeggingskracht van de grote bomen doet het goed. Ik zou dan wel de boomtopjes aan de horizon hebben weggehaald. De verzadiging van de lucht spreekt mij wel aan maar de witte vlekken in de lucht vind ik te heftig. Iets teveel verzadiging in het geheel naar mijn smaak waardoor de bomen dichtlopen. ( bij foto G veel beter.) Foto G: Bij deze foto waarbij de rechter bossage is weggehaald vind ik wat onevenwichtig. Even zo het boomtopje in de horizon.
Tot slot vroegen we Marga of zij, geïnspireerd door deze variatie in bewerkingen, zelf nog eens een nieuwe bewerking wilde maken?
Marga: Zelf heb ik niet de behoefte om opnieuw mijn foto te bewerken, ben eigenlijk wel te spreken over mijn eigen bewerking. Ik dank allen die mee hebben gewerkt aan deze fotobewerking “ A Straight line “ Het is leuk om te zien hoe andere fotografen de fotobewerking hebben gedaan. Als ik moet kiezen dan kies ik bewerking foto A.
Marga, hartelijk dank voor jouw medewerking!!
****
We bedanken natuurlijk ook de DDN-ers voor hun inspirerende bewerkingen!
Geweldig om te zien dat de mogelijkheden en variaties oneindig zijn.
*****
We lezen uiteraard graag ieders meningen en bevindingen in een reactie op dit artikel.
Ook horen we graag wat je vindt van deze rubriek?
Om te reageren scroll je even naar beneden.
*****
Heb jij een foto met een bewerkingsvraag of eentje die geschikt is om te laten bewerken?
Als je die beschikbaar wilt stellen voor een volgende editie van deze rubriek dan horen we dat graag!
Vermeld het bij je upload of stuur ons even een berichtje via het contactformulier.
*****
Reacties
Het verrast me iedere keer weer hoeveel verschillende variaties er uit een foto zijn te halen en dit is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Hoe dan ook, telkens leuk en interessant om te zien en te lezen.
Leuk hoe Marga zich niet laat beïnvloeden door de make-overs simpelweg omdat ze tevreden is over haar eigen werk.
Groet Loes